YEREL
Yayınlanma : 22 Haziran 2026 14:49
Düzenleme : 22 Haziran 2026 14:54

MALİYE; ALANI DA İNCELİYOR, SATANI DA!...

MALİYE; ALANI DA İNCELİYOR, SATANI DA!...

Gazetemizin 2022 yılında gündeme getirdiğimiz  sıfır araç satışları ile ilgili  yüzlerce mağdur olmuştu. O dönemde bayiilerde bulunmayan sıfır araçlar çeşitli yöntemlerle hem ucuz hem de vergi kaçırarak ülke genelinde  yasaları arkadan dolanarak satışa sunuluyordu. Kaymakamların savcıların belediye başkanlarının iş adamlarının satın aldığı ama vatandaşın bulmakta zorlandığı 2021 -2024 yılları arasındaki 15 milyon araç için bakanlık düğmeye bastı.
    NTV’de yer alan habere göre o dönem gazetemizin gündeme getirdiği araç satışları için  ‘BAKANLIK PEŞİNE DÜŞTÜ! MİLYONLARCA ARAÇ SAHİBİNE 15 GÜN SÜRE VERİLDİ’ manşeti ile okurlarına duyurdu.
    NTV’nin haberine göre Hazine ve Maliye Bakanlığı, 2021-2024 yılları arasında sıfır otomobil alan vatandaşlara mektup göndererek geniş çaplı bir inceleme başlattı. Vergi Denetim Kurulu, araç kıtlığı döneminde bayilerin talep ettiği 'elden ödeme', 'zorunlu aksesuar' ve 'ek garanti' gibi işlemlerin belgeleriyle birlikte 15 gün içinde izah edilmesini istiyor. Bildirimde bulunmayanlara veya yanlış bilgi verenlere usulsüzlük cezası kesilecek.
    Türkiye'de koronavirüs pandemisi ve küresel çip krizinin etkisiyle ortaya çıkan sıfır araç kıtlığı, 2021-2024 yılları arasında otomobil piyasasında ciddi usulsüzlükleri beraberinde getirmişti. Araç bulmak için sıraya giren vatandaşlar, bayiler tarafından fahiş fiyatlı ek aksesuarlar almaya zorlanmış veya sırayı öne çekmek için elden fazladan kayıt dışı paralar ödemek durumunda kalmıştı. Hazine ve Maliye Bakanlığı, toplamda 4 milyona yakın aracın satıldığı o dönemin faturasını kesmek için harekete geçti.

 ELDEN ÖDENEN ÜCRETLER İÇİN DÜĞMEYE BASILDI
    NTV'den Burak Taşçı'nın haberine göre; Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı, söz konusu tarihler arasında sıfır otomobil satın alan vatandaşlara resmi mektuplar göndermeye başladı. Gönderilen yazılarda, bayilere elden ödenen kayıt dışı ücretlerin ve zorunlu tutulan ek aksesuar işlemlerinin detaylı bir şekilde izah edilmesi talep ediliyor.

    "ARAÇ NE KADARA VE NASIL ALINDI?" SORGUSU
    Bakanlık müfettişleri tarafından gönderilen mektuplarda, öncelikle aracın gerçekte ne kadar bedelle satın alındığı ve ödeme işleminin nasıl (Banka, PTT, havale/EFT, nakit, kredi kartı vb.) yapıldığı soruluyor. Alıcılardan, yapılan tüm ödemelere ilişkin banka dekontları, makbuzlar, EFT-havale tutarları ve kart slipleri gibi belgelerin ibraz edilmesi isteniyor. Özellikle nakit ödeme yapılmışsa bunun net bir şekilde belirtilmesi şart koşuluyor.
ZORUNLU AKSESUAR VE FATURA OYUNU İNCELENİYOR
İncelemenin en kritik ayaklarından birini ise bayilerin zorunlu tuttuğu aksesuarlar oluşturuyor. Araçla birlikte yan basamak, park sensörü, sis farı, navigasyon, boya koruma veya seramik kaplama gibi işlemlerin alınıp alınmadığı sorgulanıyor. Ayrıca bu işlemlerin hangi firma tarafından yapıldığı, ödemenin kime yapıldığı ve karşılığında fatura kesilip kesilmediği detaylıca soruluyor.

    TESLİMAT SIRASINDA AKSESUAR VAR MIYDI?
Başkanlığın yönelttiği bir diğer dikkat çeken soru ise zamanlama üzerine. Araç bayiden ilk çıkarıldığı anda faturada belirtilen aksesuarların araç üzerinde mevcut olup olmadığı araştırılıyor. Aksesuarların sonradan servise getirilerek takılıp takılmadığı, ödemesinin ne zaman ve ne şekilde yapıldığına dair izahat isteniyor.

SİGORTA VE EK GARANTİ 
BEDELLERİ DE LİSTEDE
    Sorgulama sadece aksesuarla sınırlı değil. Araç bedeli haricinde bayiye ek garanti, kasko veya sigorta gibi işlemler için fazladan bir ödeme yapılıp yapılmadığı da müfettişlerin radarında.

15 GÜN İÇİNDE BELGELERLE CEVAP VERİLMESİ ŞART
Mektubu teslim alan araç sahiplerinin, talep edilen bilgilere sırasıyla, detaylı ve açık bir şekilde yanıt vermesi gerekiyor. Hazırlanan imzalı cevap yazısının, iletişim bilgileri ve nüfus cüzdanı fotokopisi ile birlikte 15 gün içinde ilgili müfettişlik adresine gönderilmesi zorunlu kılındı.

    BİLGİ VERMEYENE İKİ KAT CEZA KESİLECEK
Sürecin ciddiyeti ise uygulanacak cezai yaptırımlarla vurgulanıyor. Başkanlık'ın araştırma talebine 15 gün içinde yanıt vermeyen, eksik ya da yanıltıcı bilgi sunan kişilere "özel usulsüzlük cezası" kesilecek ve bilgi vermeleri için yeni bir süre tanınacak. İkinci defa bilgi verilmemesi veya yanlış bilgi verilmesi durumunda ise kesilen ceza iki katına çıkarılacak.             (Kaynak: NTV)
    Gazetemizin dikkat çektiği ve yüzlerce araç sahibi olmak isteyen vatandaşın hayal kırıklığı yaşadığı, dolandırıldığını düşündüğü için mahkemelere düşen olay satışlarda; şimdi  o dönem aracının ruhsatını alanlarla ilgili de Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı’nın bir inceleme başlattığı  belirtiliyor.  2022 yılında ülke gündemine taşıdığımız bu satışlar şimdi de aracının ruhsatını alanlar için sıkıntılı bir süreci başlatacak…  Aracı kaça nerden nasıl aldığını açıklarken ödemeyi nasıl yaptığının izahatını bakanlığa belgeleri ile sunma zorunda kalacaklar.

Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik yorumları onaylanmamaktadır.